11 marca 2021

Przykładowy tekst

tekst

Własna krew – antidotum na bóle i zwyrodnienia stawówBóle stawów, zwyrodnienia i kontuzje – to dolegliwości, na które skarży się coraz więcej osób. Dzięki innowacyjnej metodzie leczenia schorzeń własną krwią, raz na zawsze można pożegnać się z bólem i wrócić do sprawności.Koniec z zażywaniem ogromnej ilości leków przeciwbólowych lub przeciwzapalnych. O nowoczesnej medycynie regeneracyjnej rozmawialiśmy ze specjalistą w ortopedii i traumatologii narządu ruchu – dr. Michałem Skoczkiem z przychodni Eumedica, mieszczącej się w Suchym Lesie.– W przychodni prowadzi Pan terapię leczenia osoczem bogatopłytkowym PRP (Platelet Rich Plasma) oraz fibryną bogatopłytkową PRF (ang. Platelet Rich Fibrine). Co się kryje pod tymi, być może dla wielu osób, trudnymi nazwami?– To preparaty wytwarzane z krwi pacjenta. W języku medycznym mówi się o nich „autologiczne”, bo „auto’’ oznacza własny. Zatem – bezpieczne i szczególnie polecane alergikom. W celu uzyskania preparatów odwirowuje się krew, co rozdziela ją na poszczególne składniki. Zarówno osocze PRP jak i fibryna PRF zawierają dużo płytek krwi, bogatych w czynniki wzrostu. Fizjologicznie aktywują komórki do regeneracji i gojenia się ran. Fibryna bogatopłytkowa zawiera mezenchymalne komórki macierzyste. Tworzy trójwymiarową sieć, kluczową w procesie gojenia ran. Podobnie, jak w przypadku sieci rybackich, wyłapuje ona różne składniki krwi. Fibryna dłużej niż osocze stymuluje fibroblasty i inne nasze komórki do pracy.– Dla jakich pacjentów będzie to dobra metoda leczenia?– Wskazania do zastosowania terapii osoczem bogatopłytkowym (PRP) są szerokie, to m.in. różnego rodzaju urazy, przewlekłe schorzenia stawów, zmiany zwyrodnieniowe stawów, trudno gojące się rany, zapalenia tkanek miękkich, kontuzje, uszkodzenia ścięgien, mięśni i więzadeł, przy złamaniach i brak zrostu po złamaniach, trudno gojących się ran i owrzodzeń. Metodę tę zaleca się m.in. u sportowców, którzy często zmagają się z bólem i pogrubieniem ścięgna Achillesa, cierpią na tendinopatię więzadła rzepki, dotykającą przede wszystkim sportowców wykonujących dyscypliny, gdzie dochodzi do forsownych ruchów prostowania w stawie kolanowym podczas skakania, a więc lekkoatletów, koszykarzy, siatkarzy. Wiem, że z terapii skorzystali już m.in. golfista Tiger Woods czy jeden z najlepszych tenisistów świata Rafael Nadal.– Jakie są zalety korzystania z tej metody leczenia? Czy dzięki niej pacjent może uniknąć operacji?– Tak, w niektórych przypadkach schorzeń udaje uniknąć się operacji, które są zazwyczaj kosztowne oraz wiążą się ze znacznym ryzykiem. Zalet z zastosowania tej metody jest jednak więcej. Pacjenci po podaniu preparatu odczuwają przede znaczną redukcję bólu, polepsza się zakres ruchomości stawów, następuje szybsze gojenie uszkodzonych ścięgien i wiązadeł.– Czyli pacjent potrzebuje mniej leków?– Redukujemy przez to ilość przyjmowanych leków przeciwbólowych czy przeciwzapalnych, które negatywnie wpływają m.in. na wątrobę.– Inne korzyści?– Możliwe jest także zredukowanie zmian zwyrodnieniowych przed rozwinięciem się objawów bólowych lub uniknięcia ich eskalacji. Co ważne – przy podaniu substancji własnej, nie ma ryzyka zakażenia np. wirusowym zapalenie wątroby, HIV czy obecnie panującym koronawirusem covid-19.– Od kiedy w przychodni Eumedica prowadzi Pan leczenie tą metodą?– Preparaty zacząłem podawać w moim prywatnym gabinecie już siedem lat temu. Następnie dzięki refundacji z NFZ mogłem pomóc wielu pacjentom w oddziale ortopedycznym, w którym byłem kierownikiem przez pięć lat. W przychodni specjalistycznej Eumedica leczenie osoczem bogatopłytkowym stosujemy od czasu jej powstania. To jest od 2013 roku. Od roku w leczeniu stosujemy dodatkowo zabiegi z zastosowaniem fibryny bogatopłytkowej.– Czy zabieg należy powtarzać, by efekt leczenia utrzymywał się długotrwale?– Terapia składa się z dwukrotnego podania preparatu w odstępie 2-4 tygodni, tak aby zapewnić optymalne rezultaty. Wszystko zależne jest także od indywidualnej reakcji pacjenta na leczenie. Zabieg, z racji wysokiego bezpieczeństwa, można powtarzać co roku, jeśli występuje odnowienie zmian chorobowych.– Wspominał Pan, że zabieg dawniej refundował NFZ. Niestety, obecnie pacjent musi leczyć się prywatnie. Jaki jest zatem koszt podania preparatu?– Koszty oscylują w granicach 600-700 złotych za jedno podanie preparatu. W przypadku ostrzyknięcia kilku stawów, cena ulega zmniejszeniu. Wizyta kontrolna po zabiegu jest wizytą bezpłatną, podczas której oceniamy proces leczenia i wykonujemy badanie USG. Czas oczekiwania na wizytę to około 2-3 tygodnie. W przypadkach pilnych, jak urazy i silne dolegliwości bólowe, termin ten w przychodni Eumedica, staramy się przyspieszyć.– Jakie są przeciwwskazania do skorzystania z tej metody leczenia?– Z kuracji nie mogą skorzystać osoby cierpiące na choroby nowotworowe, hematologiczne lub autoimmunologiczne. Przeciwwskazaniem będzie również stan zapalny skóry lub aktywna forma opryszczki. Ponadto